Steven Jobs tuli uudelleen Apple-tietokoneyhtiön johtoon 2000-luvun vaihteessa. Tiedon kuluttamisen tekniikasta tuli sen painopistealue. Musiikin kuuntelun mobiili iPOD tallennin kehitetettin iPAD-taulutietokoneeksi;
lehtien ja sähkökirjojen lukemisen alustaksi. Kuitenkin sen esi-isä –
tietonavigaattori oli suunniteltu ja julkaistu jo parikymmentä vuotta aiemmin.
Heinäkuussa 2016 Apple kasvoi mailman arvokkaimmaksi
yritykseksi. Se saavutti miljardin
iPhone-asiakkaan rajan. Siitä oli tullut tärkein maailmaa muuttava digitaalinen kuluttajatuote. Vallankumouksellisen
sisältösovellusten käyttöön julkaistun viestimen menestystarina oli vain yhdeksän
vuoden ikäinen.
Samaan aikaan Juha Pietiläisen tietokirjakustantamo Terra Cognitan nettisivulla julkaisema laskelma hätkähdytti Suomessa: tietokirjallisuuden myynti oli laskenut puoleen viimeisen kahdentoista vuoden aikana. Laskelma perustui Suomen kustannusyhdistyksen tilastoihin vuosittaisesta myynnistä.
Vuonna 2004 tietokirjoja ostettiin 117 miljoonalla eurolla ja vuonna 2015 enää 82 miljoonalla, joten pudotusta aiheutui 30 prosenttia. Kun huomioon otetaan myös inflaation vaikutus, pudotusta kertyi peräti 51 prosenttia.
Mitä on tapahtumassa? Onko maailman muutos todellakin näin nopea?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti